Socialt ansvarig utvecklingssamordnare (SAS)
Socialt ansvarig utvecklingssamordnare (SAS) har en övergripande och strategisk funktion för kvalitetsstyrning och kvalitetskontroll inom socialtjänstens verksamhetsområde, med utgångspunkt i gällande lagar och föreskrifter som SoL och LSS.
SAS är sakkunnig inom socialtjänstens verksamhetsområde och har en stödjande funktion i organisationen.
SAS-uppdraget innefattar
- Att uppfylla kraven enligt SOSFS 2011:9, ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, med fokus på socialtjänstens ansvarsområde.
- Att säkerställa att processerna för bedömning, beslut, verkställighet och samverkan inom socialtjänsten är ändamålsenliga och väl fungerande.
- Att säkerställa att den enskildes behov prövas i en rättssäker myndighetsutövning.
- Att säkerställa att den enskilde får insatser av god kvalitet som är individuellt utformade och utgår från den enskildes delaktighet och inflytande.
- Att säkerställa att dokumentationen förs i den omfattning som föreskrivs i lag och föreskrifter (SoL, LSS).
- Att säkerställa att lex Sarah-rapporter utreds och anmäls enligt Socialstyrelsens föreskrift SOSFS 2011:5.
Lokala rutiner och riktlinjer
PDF-dokumenten på denna sida är inte fullt tillgänglighetsanpassade. Kontakta oss om du behöver hjälp att ta del av innehållet genom exempelvis uppläsning.
Senast ändrad: 2024-11-20
Hjälpte den här informationen dig?