Socialt ansvarig utvecklingssamordnare (SAS)

Socialt ansvarig utvecklingssamordnare (SAS) har en övergripande och strategisk funktion för kvalitetsstyrning och kvalitetskontroll inom socialtjänstens verksamhetsområde, med utgångspunkt i gällande lagar och föreskrifter som SoL och LSS.

SAS är sakkunnig inom socialtjänstens verksamhetsområde och har en stödjande funktion i organisationen.

SAS-uppdraget innefattar

  • Att uppfylla kraven enligt SOSFS 2011:9, ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, med fokus på socialtjänstens ansvarsområde.
  • Att säkerställa att processerna för bedömning, beslut, verkställighet och samverkan inom socialtjänsten är ändamålsenliga och väl fungerande.
  • Att säkerställa att den enskildes behov prövas i en rättssäker myndighetsutövning.
  • Att säkerställa att den enskilde får insatser av god kvalitet som är individuellt utformade och utgår från den enskildes delaktighet och inflytande.
  • Att säkerställa att dokumentationen förs i den omfattning som föreskrivs i lag och föreskrifter (SoL, LSS).
  • Att säkerställa att lex Sarah-rapporter utreds och anmäls enligt Socialstyrelsens föreskrift SOSFS 2011:5.

 

Lokala rutiner och riktlinjer

PDF-dokumenten på denna sida är inte fullt tillgänglighetsanpassade. Kontakta oss om du behöver hjälp att ta del av innehållet genom exempelvis uppläsning.

Kontaktformulär

Senast ändrad: 2024-11-20

Hjälpte den här informationen dig?