Om du har behov av extra stöd i din kontakt med oss

Här finns information för dig som av olika anledningar behöver extra stöd i kontakten med Sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON).

Teletal

Teletal är en kostnadsfri tjänst för dig som behöver hjälp och stöd i telefonsamtal. De samtalande parterna har direktkontakt med varandra och en samtalstolk ger dig stöd vid behov. Du kan tillexempel få hjälp med att komma rätt i en telefonväxel, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet eller få hjälp att anteckna vad som sägs.

Tjänsten är fri för alla och du behöver inte boka tid. Det är bara att ringa.

Tjänsten utförs på uppdrag av Post- och telestyrelsen.
Läs mer om hur du använder Teletal

Texttelefoni

Texttelefoni förmedlar samtal mellan text och tal. Tjänsten är till för dig som vill kommunicera helt eller delvis genom text och för talande och hörande som vill ringa någon som kommunicerar genom text.

Texttelefoni har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.

Tjänsten utförs på uppdrag av Post- och telestyrelsen.
Läs mer om hur du använder Texttelefoni

Bildtelefoni

Bildtelefoni möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra. Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få spontana samtal distanstolkade.

Tjänsten är kostnadsfri och du kan använda den så mycket du vill.

Tjänsten utförs på uppdrag av Post- och telestyrelsen.
Läs mer om hur du använder Bildtelefoni

Tolk

Om du inte behärskar det svenska språket har du enligt Förvaltningslagen rätt till tolk vid dina kontakter med oss. Tolkhjälp kan fås via telefon eller genom att en tolk är närvarande vid ett besök.

Norrtälje kommun ingår i finskt förvaltningsområde. Det betyder att du har rätt att använda finska i kontakten med oss och att vi måste kunna ge svar på finska. Du kan också få dokument översatta.

Du behöver boka en tid om du vill använda tolk i din kontakt med oss.

Teckenspråkstolk

Om du är döv, dövblind eller hörselskadad och behöver kontakta oss kan du få hjälp av Tolkportalen med att tolka.

Via Tolkportalen kan du boka teckenspråkstolkning, dövblindtolkning, skrivtolkning, samt tolkning med tecken som stöd.

Läs mer om hur du beställer teckenspråkstolk på 1177.se

Få webbplatsen uppläst

Du kan lyssna på den här webbplatsen innehåll med hjälp av verktyget Talande webb. Du hittar uppläsningstjänsten högst upp på sidan där det står ”Lyssna”.

Läs mer om Talande webb

Kontakt

0176-713 00 registrator.sjukvardomsorg@norrtalje.se

Öppettider

Helgfria vardagar 08.00–16.30
Dag före röd dag 08.00–13.00

Receptionen är öppen mellan 09.00–11.00
övrig tid tar vi emot tidsbokade besök.

Senast ändrad: 2024-10-09

Hjälpte den här informationen dig?