Hemtjänsten i Norrtälje topp tre i länet

Publicerad: 2024-12-04


Norrtälje har under 2024 gjort ett betydande framsteg på Hemtjänstindex och rankas nu bland de tre bästa kommunerna i länet. Kommunen har klättrat 30 placeringar och ligger nu på plats 39 med ett genomsnittligt betyg på 72,7 av 100, jämfört med plats 69 förra året.

Fyra delindex ligger till grund för det samlade resultatet

De fyra delindexen är följande: Information, Biståndshandläggning, Utförandet av hemtjänsten, Stödfunktioner och utvecklingsarbete.

– Att Norrtälje har tagit klivet upp och är topp tre i länet och sammanfattningsvis gjort stora framsteg är ett tydligt bevis på att vårt arbete med att höja kvaliteten ger resultat. Vi är också stolta över att nu vara bland de tio bästa i landet, med en femteplats inom informationsområdet. Det bekräftar att våra satsningar har gett konkreta resultat och gör verklig skillnad för våra invånare, säger Ann-Sophie Holgersson, förbundsdirektör på förvaltningen.

Information – ett delområde som sticker ut

Ett av de delområden där Norrtälje gjort märkbara framsteg är informationen på Sjukvård och omsorgs (KSON:s) webbplats. Genom en ny webbplats med invånarfokus och förbättrad tillgänglighet har det blivit lättare för invånarna att få tillgång till relevant information för att ta beslut om sina omsorgsinsatser. Detta har resulterat i att vi nu ligger på femteplats och bland topp 10 i riket, en förbättring från plats 169 år 2023.

Framtida utveckling och nästa steg

KSON ser årets resultat som ett viktigt steg framåt. Arbetet med de tidigare identifierade utvecklingsområdena fortsätter och planeras att införas under 2025. Nästa steg blir att dels inom förvaltningen, dels tillsammans med utförarna, analysera det samlade resultatet för att ytterligare identifiera förbättringsområden.

– Nu tar vi ett ögonblick och gläds åt de resultat vi har uppnått, innan arbetet fortsätter. Vi kommer att fortsätta utveckla våra tjänster och bygga vidare på de framsteg vi gjort. Det är viktigt för oss att både bibehålla och utveckla den kvalitet vi nu ser, och tillsammans med våra utförare kommer vi att noggrant analysera det samlade resultatet för att identifiera ytterligare förbättringsområden. Det är många olika delar av äldreomsorgen som har bidragit till detta fina resultat, och jag vill rikta ett stort tack till både förvaltningen och utförarna för deras arbete. Jag ser också mycket positivt på den fortsatta utvecklingen, där vi bland annat redan har beslutat om införandet av läkemedelsautomater som ett av alla viktiga steg framåt, avslutar Ann-Sophie.

 

För dig som vill veta mer:

Hemtjänstindex ger en utförlig bild av kvaliteten i den process seniorer går igenom när behov av hemtjänst uppstår. Först behöver seniorerna få information om hemtjänsten, därefter sker en biståndsansökan och en biståndshandläggning. Därefter sker uppstartsprocess och utförandet av hemtjänsten påbörjas och genomförs därefter utifrån biståndsbeslutet.

De datakällor som ligger till grund för Hemtjänstindex är följande:

  • Socialstyrelsens Nationella brukarundersökning
  • Socialstyrelsens Enhetsundersökning
  • Socialstyrelsens kommunenkät äldreomsorg
  • Socialstyrelsens kommunenkät e-hälsa
  • Senior Alert (Kvalitetsregister)
  • Kolada (Kommunens Kvalitet I Korthet – Personalkontinuitet)
  • Kommunernas webbplatser

Läs gärna mer om Hemtjänstindex Hem – Hemtjänstindex