Trygghetslarm och GPS-larm

I Norrtälje kommun har vi något som kallas kundval, där vi har samlat hemtjänst, hemsjukvård, hemrehabilitering, trygghetslarm och GPS-larm. Det innebär att du själv kan välja vilken godkänd utförare som ska komma hem till dig, efter att du har fått en eller flera insatser beviljade. Om du inte vill eller kan så väljer handläggaren en utförare enligt framtagen turordningslista.

Ett trygghetslarm gör att du kan känna dig trygg i ditt hem och kalla på hjälp vid behov. Med ett knapptryck kan du larma till Trygghetsjouren om du exempelvis ramlat och inte kan ta dig upp. Här kan du också läsa om GPS-larm som fungerar som ett trygghetslarm för utomhusbruk.

Trygghetslarmet och GPS-larmet är kopplat till trygghetsjouren som svarar på larmen dygnet runt. Trygghetsjouren uppdrar sedan åt antingen din hemtjänst eller åt nattpatrullen att vid behov åka ut till den som har larmat.

Du behöver inte ha fast telefon för att ha ett trygghetslarm.

Ett GPS-larm är ett trygghetslarm som du kan använda utomhus. Det är för dig som vill fortsätta att röra dig utomhus men till exempel är orolig för att ramla.

Du måste ha ett biståndsbeslut för att få ett trygghetslarm och GPS-larm. Trygghetslarmet fungerar inom bostaden, GPS-larmet utomhus. Båda larmen är personliga men din partner kan också ansöka genom att bli medsökande.

Vid fel på trygghetslarmet

Om det är fel på trygghetslarmet kontaktar du trygghetsjouren eller  dygnet runt på 0176-104 04. Läs mer om trygghetsjouren.

Viktigt – trygghetslarm ersätter inte 112

Trygghetslarmen ersätter inte 112. Personalens ambition är att vara på plats så snart som möjligt, men det kan dröja vid akuta situationer och trafikproblem.

Säkert låssystem

För att förbättra servicen och öka säkerheten för dig som har trygghetslarm, hemtjänst och/eller hemsjukvård i Norrtälje kommun, kommer du att få ett låstillbehör monterat på ditt lås i ytterdörren:

  • Låstillbehöret är kostnadsfritt för dig.
  • Låssystemet är obligatoriskt för dig som inte själv öppnar din dörr när hemtjänsten eller hemsjukvården kommer. För dig som har trygghetslarm är det alltid obligatoriskt.
  • Låstillbehöret monteras på ytterdörren till din bostad. Dina befintliga nycklar eller låssystem påverkas inte. Du använder din nyckel precis som vanligt.

 

Självservice

Här ansöker du om hemtjänst, trygghetslarm, dagverksamhet, korttidsboende samt kontaktperson.

Den här pdf-blanketten är inte fullt tillgänglighetsanpassad. Kontakta oss om du behöver hjälp att ta del av innehållet genom exempelvis uppläsning.

Starta e-tjänsten Ansöka om biståndsbedömda insatserAnsökningsblankett för biståndsbedömd insats enligt Socialtjänstlagen (SoL)

Önskar du avsluta eller få uppehåll av en biståndsbedömd insats ska du meddela det. Fyll i blanketten och skicka den till oss på Sjukvård och omsorg i Norrtälje.

Den här pdf-blanketten är inte fullt tillgänglighetsanpassad. Kontakta oss om du behöver hjälp att ta del av innehållet genom exempelvis uppläsning.

Blankett för avslut eller uppehåll av biståndsbedömda insatser

Du som bor i Norrtälje kommun och har ett biståndsbeslut för hemtjänst, trygghetslarm eller ett bedömt behov av hemsjukvård och/eller hemrehabilitering, har möjlighet att själv välja vilken vård- och omsorgsgivare som ska utföra dessa insatser.

De här pdf-blanketterna är inte fullt tillgänglighetsanpassade. Kontakta oss om du behöver hjälp att ta del av innehållet genom exempelvis uppläsning.

Ansökningsblankett för val av utförareIckevalsalternativ
Senast ändrad: 2024-08-09

Hjälpte den här informationen dig?