Så fungerar hemtjänst och andra insatser i hemmet
Hemtjänst är till för dig som på grund av ålder eller funktionsnedsättning behöver stöd och hjälp för att kunna bo kvar hemma. Det innebär att personal från den utförare du har valt kommer hem till dig. Insatserna anpassas efter dina behov och ska hjälpa dig att känna dig trygg hemma. Hjälpen kan variera från några timmar i månaden till mer omfattande insatser, beroende på vad du behöver.
Norrtälje kommun bedriver inte hemtjänst i egen regi. Istället har vi något som kallas kundval, där vi har samlat hemtjänst, hemsjukvård, hemrehabilitering, trygghetslarm och GPS-larm. Det innebär att du själv kan välja vilken godkänd utförare som ska komma hem till dig, efter att du har fått en eller flera insatser beviljade. Om du inte vill eller kan välja, så hjälper handläggaren dig att välja en utförare enligt en turordningslista.
De medarbetare från hemtjänsten som besöker dig bär arbetskläder med tydlig namnskylt som visar vilken utförare de representerar. De kan även legitimera sig med tjänstekort. Många av medarbetarna talar flera språk förutom svenska, vilket kan underlätta kommunikationen.
Kontinuitet inom hemtjänst
Du som har hemtjänst ska känna dig trygg med de medarbetare som kommer hem till dig och med de insatser som utförs. De äldre lyfter ofta att en av de viktigaste faktorerna för kvaliteten inom hemtjänsten är att det är samma medarbetare som kommer, att de kommer på samma tider och att insatsen utförs på samma eller på liknande sätt. Inom hemtjänsten kallas det för kontinuitet.
De olika hemtjänstutförarna försöker på bästa sätt tillgodose ditt behov av kontinuitet och trygghet.
Fast omsorgskontakt och genomförandeplan
När du blivit beviljad hemtjänst hos någon av våra utförare, blir du erbjuden en fast omsorgskontakt av din utförare. Den fasta omsorgskontakten ska hjälpa dig i frågor som rör ditt behov av trygghet, kontinuitet, individanpassning och samordning. Tillsammans tar ni fram en genomförandeplan – en plan som beskriver hur omsorgsinsatserna ska genomföras med detaljer kring bland annat när och hur du får din insats.
Jämförelser inom Äldreomsorgen
Äldreguiden vänder sig till dig som ska ansöka om äldreomsorg för dig själv eller en närstående. Här kan du läsa mer om och jämföra både olika hemtjänstutförare och äldreboenden.
Säkert låssystem
För att förbättra servicen och öka säkerheten för dig som har trygghetslarm, hemtjänst och/eller hemsjukvård i Norrtälje kommun, kommer du att få ett låstillbehör monterat på ditt lås i ytterdörren:
- Låstillbehöret är kostnadsfritt för dig.
- Låssystemet är obligatoriskt för dig som inte själv öppnar din dörr när hemtjänsten eller hemsjukvården kommer. För dig som har trygghetslarm är det alltid obligatoriskt.
- Låstillbehöret monteras på ytterdörren till din bostad. Dina befintliga nycklar eller låssystem påverkas inte. Du använder din nyckel precis som vanligt.
Självservice
Här ansöker du om hemtjänst, trygghetslarm, dagverksamhet, korttidsboende samt kontaktperson.
Den här pdf-blanketten är inte fullt tillgänglighetsanpassad. Kontakta oss om du behöver hjälp att ta del av innehållet genom exempelvis uppläsning.
Önskar du avsluta eller få uppehåll av en biståndsbedömd insats ska du meddela det. Fyll i blanketten och skicka den till oss på Sjukvård och omsorg i Norrtälje.
Den här pdf-blanketten är inte fullt tillgänglighetsanpassad. Kontakta oss om du behöver hjälp att ta del av innehållet genom exempelvis uppläsning.
Du som bor i Norrtälje kommun och har ett biståndsbeslut för hemtjänst, trygghetslarm eller ett bedömt behov av hemsjukvård och/eller hemrehabilitering, har möjlighet att själv välja vilken vård- och omsorgsgivare som ska utföra dessa insatser.
De här pdf-blanketterna är inte fullt tillgänglighetsanpassade. Kontakta oss om du behöver hjälp att ta del av innehållet genom exempelvis uppläsning.
Kontakt
Mottagningsenheten
0176-714 17 serviceomsorg@norrtalje.se
Öppettider
Vardagar 09.00-12.00, 13.00-15.00Dag före röd dag 09.00-12.00
Hjälpte den här informationen dig?